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아마존의 생각법

아마존 3사분기 실적 발표

뒤늦었지만 아마존의 3사분기 실적발표를 정리해 봅니다. 숫자상으로 보면 모든 그래프가 견고한 상승세를 이어가고 있는 것으로 보입니다. 일단 보도자료를 정리해보면 

 

영업상 현금흐름은 553억불로 작년동기 대비 56% 성장했습니다. 플랫폼을 볼때 가장 먼저 봐야하는 수치가 영업현금이니 전년 대비 56%의 성장이면 어마어마 한 성장입니다. 여전히 고속성장하고 있다고 보입니다. 순현금흐름도 179억불로 계속해서 현금이 쌓이고 있는 모습입니다. 작년 동기의 순현금흐름이 105억불이었던 것과 비교해도 현금이 견조하게 쌓이고 있어 보입니다. 

 

매출은 작년 동기대비 역시 37% 성장한 961억불을 기록했고 영업이익도 62억불로 작년 동기 32억불보다 큰 폭으로 증가했습니다. 순이익은 63억불로 작년실적인 21억불보다 성장했습니다. 코로나 팬더믹으로 아마존은 고공성장과 높은 이익을 모두 누리고 있어보입니다. 

 

  • Operating cash flow increased 56% to $55.3 billion for the trailing twelve months, compared with $35.3 billion for the trailing twelve months ended September 30, 2019.
  • Free cash flow increased to $29.5 billion for the trailing twelve months, compared with $23.5 billion for the trailing twelve months ended September 30, 2019.
  • Free cash flow less principal repayments of finance leases and financing obligations increased to $18.4 billion for the trailing twelve months, compared with $14.6 billion for the trailing twelve months ended September 30, 2019.
  • Free cash flow less equipment finance leases and principal repayments of all other finance leases and financing obligations increased to $17.9 billion for the trailing twelve months, compared with $10.5 billion for the trailing twelve months ended September 30, 2019.
  • Net sales increased 37% to $96.1 billion in the third quarter, compared with $70.0 billion in third quarter 2019. Excluding the $691 million favorable impact from year-over-year changes in foreign exchange rates throughout the quarter, net sales increased 36% compared with third quarter 2019.
  • Operating income increased to $6.2 billion in the third quarter, compared with operating income of $3.2 billion in third quarter 2019.
  • Net income increased to $6.3 billion in the third quarter, or $12.37 per diluted share, compared with net income of $2.1 billion, or $4.23 per diluted share, in third quarter 2019.

 

아마존 과거 4개 분기 실적 비교

과거 4분기 실적을 보아도 매출, 영업이익 모두 견조하게 성장하는 모습을 보이고 있습니다. 4분기에 어떤 결과를 만들어 낼지 모르지만 코로나 팬더믹의 확대, 대통령선거와 연말 크리스마스 등으로 변동성이 있지만 긍정적인 결과가 있을 것으로 보입니다. 아마존이 애플, 마소에 이어서 2조달러대를 돌파할 가능성이 커보입니다. 

 

실적발표에서 특이할만한 사항은 제3자의 셀러에 대한 의존이 여전히 자체 매출보다 빠르게 증가하고 있으며 FBA에서 제3자 셀러의 비중이 코로나 이전으로 다시 돌아갔다고 합니다. 코로나로 인해 소상공인들의 타격이 FBA의 비중을 한동안 떨어뜨렸던 것으로 보입니다. 3사분기 현재 제3자 셀러의 상품수 비중은 54% 수준입니다. 금액이 아닌 상품수 측면에서 FBA에서 제3자가 차지하는 비중이 반이 넘는다는 것은 금액면에서 대략 70%에 접근하지 않았을까 하는 예측이 됩니다. FBA를 통하지 않은 3자 셀러 매출비중이 여전히 존재하기에 그렇습니다. 신뢰의 오픈마켓이라는 아마존의 그림이 점차 현실이 되어가고 있어 보입니다. 

 

3P sellers who as I mentioned are largely comprised of small and medium sized business continue to be important part of our offering to customers. Our 3P sellers services revenue continue to grow faster than online stores revenue. With particularly strong growth this quarter in FBA, as we return to similar mix of FBA as a percentage of total 3P units as we've seen prior to COVID. 3P units continue to represent over half of overall unit volume increasing to 54% of the total unit mix in Q3.

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